Rauhallinen itsevarmuus


Mistä itsevarmuus muodostuu? Mitä itsevarmuus edes tarkoittaa? Mitkä asiat me tulkitsemme itsevarmuudeksi? 

Olen olemukseltani rauhallinen enkä oikein aina ymmärrä ihmisiä, jotka tarvitsevat jatkuvaa meteliä ja vauhtia. Elämä on paljon tasapainoisempaa, kun se on rauhallista ja suunnitelmallista. Joku voisi sanoa tällaista tylsäksi, mutta todella harvoin koen tylsyyttä. 

Saako minun rauhallinen itsevarmuuteni äänekkäämmissä ja spontaanimmissa ihmisissä esiin jonkin epävarmuuden?


Olen perusluonteeltani laiska, joten juuri siksi koen suunnitelmallisuuden olevan tärkeää. Silloin minun ei tarvitse kuin noudattaa suunnitelmia. Spontaanimmat ja vauhdikkaammat ihmiset laittavat usein minunlaiset ihmiset tylsän ihmisen boksiin. Itse taas näen spontaanin hötkyilyn useimmiten päämäärättömyytenä ja levottomuutena. Saako minun rauhallinen itsevarmuuteni äänekkäämmissä ja spontaanimmissa ihmisissä esiin jonkin epävarmuuden? En tiedä enkä koeta sanella valmiita vastauksia. Koetan vain pohtia, että mistä nämä erot johtuvat.

Yhtä lailla minä koen nämä vauhtihirmut hengästyttäviksi ja raskaaksi seuraksi. Aina tavarat kateissa, aina myöhässä, aina rahat lopussa, vapaa-aika pitää täyttää vauhdilla ja bileillä. Näen usein tällaisissa ihmisissä kamalasti epävarmuutta, omasta identiteetistään, kiinnostuksen kohteistaan ja taidoistaan. Hauskuuttajan tai kreisibailaajan rooli on helppo ottaa, koska silloin omia kipupisteitään ei tarvitse kohdata tai ainakaan näyttää. Totta kai on paljon ihmisiä, jotka ovat jotain tältä väliltä tai ihan muuta.

On minullakin, totta kai, epävarmuuksia. Eniten olen ollut esimerkiksi epävarma kehostani. Olen peitellyt sitä vaatteilla, vältellyt uimarantoja, pukeutunut mustaan, jotta se hoikentaisi. Urheiluharrastus on tehnyt tälle asialle ihan älyttömän hyvää. Liikunnan myötä olen jotenkin enemmän sinut mieheyteni ja kehoni kanssa.

Liikunta on tuonut minulle lisää itsevarmuutta. 

Olen monesti miettinyt, että pitäisikö minun olla vauhdikkaampi, äänekkäämpi, huutaa mielipiteitäni kovempaan ääneen, juhlia täysillä ja päivittää krapulaisia päivityksiä? Peittelenkö vain näitä ominaisuuksia itsessäni? Voisinhan toki tehdä niin, mutta silloin luultavasti esittäisin jotain muuta kuin olen. Minun vahvuuteni on tilannetajuisuus ja rauhallisuus. Haasteeni taas se, että luon ympärilleni jonkinlaisen muurin enkä päästä ihmisiä helposti kovinkaan lähelle. Haluan pitää ihmissuhteet riittävän etäisinä. En uskalla aina heittäytyä, vaikka lavalla niin teenkin. Ehkä sillä suojelen jotain kipeitä kohtia. Ehkä juuri tuo heittäytyminen ja spontaanius on minun kipukohtani. 

Saan aidosti onnellisuutta hyvin rytmitetystä arjesta ja rutiineista, kunnon yöunista, kuntosalisaliaamuista, kaurapuurosta, kahviloista ja kotisohvasta. Siitä, että voin käydä töissä ja saan palkan kerran kuussa. Siitä, että ihmisen kanssa keskustellessa keskitymme keskusteluun säädön ja puhelimen räpläämisen sijaan. Saan aidosti onnellisuutta siitä, että minun vitsini naurattavat muita. Ja myös siitä, että voin tsempata niitä, jotka kipuilevat oman identiteettinsä kanssa. Minä olen sen kanssa kipuillut niin paljon, että koen yhä vahvemmin olevani rauhassa oman identiteettini kanssa. Tiedän kuka olen. 

Ainoa ihminen, jonka kanssa elää koko elämänsä olet sinä itse. Silloin sinun on fiksua valita niitä asioita, jotka näyttävät sinulta ja lisäävät sinun onnellisuutta.

Olin muutama päivä sitten keikalla, jossa asiakas sanoi minulle painavat sanat: sanoi muut mitä tahansa, pysy aina tuollaisena. Sinun yksi miljoonasta pystyy siihen mihin sinä pystyt. Hän viittasi aitouteeni, lämpimään läsnäolooni ja siihen, että teen juuri itseni näköisiä asioita. Mitä se sitten on vaatinut? Rohkeutta kuunnella itseään ja vähemmän muita. Voisi sanoa, että se on itsekästä. Minä sanon, että se on itsensä rakastamista. Ainoa ihminen, jonka kanssa elää koko elämänsä olet sinä itse. Silloin sinun on fiksua valita niitä asioita, jotka näyttävät sinulta ja lisäävät sinun onnellisuutta. Uskon, että tässä on rauhallisen itsevarmuuteni salaisuus. 

Mitkä asiat ovat tehneet sinusta itsevarmemman? Entä mitkä ovat sinun kipupisteitäsi?

terkuin, Ville

Kommentit